nuffnang

Monday, June 28, 2021

Entry Busy Siri II

Sedikit achiement yang sedikit besar ialah saya dah rajin membaca semula 😬


Ft mini ringlight sebab suka baca buku waktu malam dalam bilik yang gelap, macam feeling gituwwww


Anda patut baca sebab pengajarannya sangatttttttt ummpphhhhh! 

Kemudian, nak bagitahu

Saya makin pro dah baking pavlova! Yessssssss!!! 

Sebab ibu saya tak suka pavlova di luar sebab terlalu manis sangat dan saya alter sedikit resepinya ehekk

Setelah diamati pelbagai video di youtube pasal pavlova dan saya membuat conclusion bahawa; 
Antara perkara penting sewaktu baking Pavlova ialah

Sentiasa jaga suhu oven dan pastikan meringue anda bertanduk! 

Here my recipe ;
3biji putih telur, 1/2 cawan gula, 1 sudu tepung jagung dan 1 sudu vanilla essen

Untuk suhu oven ;
20min yang pertama saya setup kan suhu oven kepada 180, then turunkan suhu oven kepada 110 selama 50-60min

And here, the close up! 



Oh ya, saya tak gunakan strawberry / anggur / blueberry sebab tak jumpa di shopping mall 🀧 tapiiii disebabkan kiwi dan orange rasa masam sikit, so nicelah gabungannya bersama pavlova πŸ˜‚

Untuk whipping cream bahagian topping, saya guna whipping cream anchor (main agak sahaja waktu tuang) and mixer kan dengan 1 1/2 sudu gula sahaja

Done! 

Oh ya, hari ni birthday ibu saya dan saya baking lagi sekali pavlova untuk ibu saya πŸ˜‚

Sekejap, sambung lagi satu entry khas untuk birthday ibu ❤️


No comments:

Post a Comment